Polykrom akvarell med inslag av förgyllning och gouache.
Föreställer Djoged/Joged - en sekulär dans som förekommer i fler varianter. Enligt I Madé Bandem & Fredrik Eugene deBoer (Balinese Dance in Transition Oxford University Press, Oxford, New York, Melbourne 1981, s. 97) har denna dans en lång historisk tradition på Bali.
Dansen inleds med en solodans i Legongstil och därefter inbjuds en man bland åskådarna att dansa tillsammans med danserskan. Joged, som har kopplingar till förkolonial tid, har förknippats med prostitution. Den består av två delar, den första är ”an extended pure dance solo in Legong style ” och den andra där ”men from the audience are invited by turns to come forward to create a flirtatious improvisation with the skilful performer”
Vertikal bild som visar en kvinnlig dansare med torso och ansikte vända rakt fram medan knäna är böjda åt höger. Hon är klädd i svepkjol med rött rutmönster mot gul bakgrund. Den rosa danssjalen faller konstfullt ner på golvet på ömse sidor om dansaren. I fonden en röd hibuscusblomma. Hon bär en vit långärmad tröja, lindad torso i rött, grönt och guld. Bröstduk (lamak) i rött och guld samt förgylld läderkrage. Huvudbonad i förgyllt läder. Två rader vita droppformade blommor hänger från öronen och i huvudbonaden är två mycket höga blomstänglar instuckna med vita blommor som bildar buketter i fyra nivåer. Walter Spies (The Temple Dances in Bali bij Tyra de Keen bespreking i Djawa Tijdschrift van het Java instituut XIX jaargang, 1939, s. 393) talar om ”överdrivna” ”’voelhoorns’ /tentakler/ van de danskroon er een van ’Djoged’”. Vänster arm och hand höjd mot ansiktet som det döljer med undantag av vänster öga som betraktar åskådaren. Höger arm utsträckt i rät vinkel och handen håller i en sjalände i rött med guldornament. På golvet i nedre högre nedre hörnet ligger en hibiscusblomma.
På ömse sidor bakom dansaren två män som deltar i dansen. De är klädda i korta dubbla midjesvepkjolar, den till vänster bär en i olika nyanser grått medan den till höger bär en ljusgrå med en underliggande blå. Svepkjolarna hålls uppe med midjeband. Mannen till höger bär ett blått midjeband medan den vänstra har ett rött band knutet runt midjan. Mannen till höger har en grå tygturban, dekorerad med en hibiscusblomma med långt nedhängande blad och blad, och en hibiscusblomma vid höger öra medan mannen till vänster bär en knuten blå tygturban med vitt mönster och en hibiscusblomma fästad vid vardera örat. Mannen till höger håller båda armarna framsträckta och händerna är krökta i en kloliknande rörelse, medan den yngres armar och händer, även de framåtriktade, mer liknar en ren danspose.
Figurerna är framställda mot en svagt brun bakgrund längst ner på bilden som högre upp övergår in mörkare brunlila bakgrund. Denna, tillsammans med de två manliga dansarnas handställningar, skapar en något hotfull stämning.
Bilden är signerad TYRA KLEEN i övre vänster hörn.